Wizytówka na etapie projektu
Rozmiar
Pierwszą rzeczą, jaką należy ustalić, rozpoczynając pracę nad projektem, jest rozmiar. Wizytówka może mieć również wymiary, jednak standardowo przyjmuje się 90×50 mm. Są to parametry idealnie dostosowane do wizytownika.

Spady
Kolejną ważną kwestią są tzw. spady (odstępy od krawędzi wizytówki). Źle przygotowany margines może spowodować ucięcie jakiś kluczowych szczegółów, dlatego warto wziąć to pod uwagę przy oddawaniu projektu do drukarni. Z góry można założyć, że 5 mm marginesu z każdej strony powinno w zupełności wystarczyć, jednak wiele firm zajmujących się wydrukiem ustala swoje parametry, należy więc dopytać o ewentualnie wymagane wymiary spadów.

Treść
Należy ją prawidłowo rozmieścić na projekcie, tak by była czytelna i przejrzysta. Ważne jest zachowanie umiaru w przekazie. Wizytówka powinna zawierać najistotniejsze dane, po szczegóły zapraszamy do kontaktu. Treść i jej rozmieszczenie musi być również dostosowana do grafiki i logo znajdujących się na wizytówce.

Czcionka
Wybór czcionki jest równie istotnym elementem projektu. Przede wszystkim dlatego, że powinna być ona spójna z logo. Wizytówka nie powinna również posiadać zbyt dużych i zbyt ozdobnych fontów, a także nadmiaru kolorów.

Liczba stron
Jeśli wystąpi zapotrzebowanie na dodanie dużej ilości tekstu na wizytówce, warto rozważyć zagospodarowanie przestrzeni, która znajduje się na drugiej stronie. Wizytówka zazwyczaj projektowana jest w formie jednostronnej, jednak wykorzystanie powierzchni z tyłu jest bardzo dobrym rozwiązaniem na dodatkową treść, grafikę, czy choćby mapę dojazdu do firmy.

Pion/poziom
Mniej typowym rozwiązaniem jest wizytówka w pionie, jednak świetnie sprawdzi się w celu wyróżnienia. Oryginalne wizytówki zapadają w pamięć, a dodatkowo mogą okazać się świetną alternatywą przy geometrycznym logo czy punktowaniu treści.

Układ
Najważniejszym i najbardziej widocznym elementem na wizytówce powinno być logo. Kolejne jest imię, nazwisko oraz obejmowane stanowisko. Następnie pozostałe dane kontaktowe czy adresowe.

Rozmieszczenie
Zazwyczaj logo umieszczane jest w lewym górnym rogu wizytówki ze względu na przyzwyczajenie do czytania od strony lewej do prawej. Przy projekcie samego logo warto zastanowić się na hasłem firmowym, które następnie można wykorzystać i umieścić na wizytówce. Dzięki sloganowi osoby, które biorą wizytówkę, od razu wiedzą, czym dana firma się zajmuje.

Grafika
Przygotowując wizytówkę, jeszcze na etapie projektu należy zwrócić szczególną uwagę na dodawane elementy graficzne czy zdjęcia. Są to szczegóły, które – mogłoby się wydawać – nie mają większego znaczenia, jednak przykuwają uwagę.

Druk próbny
Jeśli posiadasz w domu drukarkę, nawet najprostszą, warto przed oddaniem czegokolwiek do druku, wydrukować projekt u siebie. Celem tego jest przede wszystkim sprawdzenie wymiarów, czy wszystkie elementy są odpowiednio rozmieszczone, czy czcionka nie jest za mała bądź za duża. Monitor komputera i papier dają zupełnie różne efekty, jeśli zależy ci na poprawnie wykonanej wizytówce, warto to zrobić.

Krzywe
Po naniesieniu wszelkich poprawek, ostateczną wersję pliku należy zamienić na krzywe, które opisują obraz zgodnie z jego geometrycznymi charakterystykami. Zmiana ta dotyczy przede wszystkim tekstu, by ten nie uległ przekształceniu. Drukarnia może nie posiadać danej czcionki, a ta następnie zmieni się na standardową narzuconą przez system. Zmieniając treść na krzywe, otrzymamy wydruk w pełni zgodny z projektem widocznym na monitorze komputera.

Paleta barw
W zależności do przeznaczenia projektu, musimy określić, z jakiej palety barw chcemy korzystać. Pliki przeznaczone do internetu powinny być w RGB, natomiast wszelkie wydruki przygotowujemy pod CMYK. Wyboru palety barw w programie graficznym dokonujemy albo na początku, albo pod sam koniec, tuż przed zapisaniem i zmienieniem formatu pliku. Pliki w CMYK-u wysłane do drukarni nie zmienią swoich barw przy wydruku. W innym przypadku kolory mogą ulec zniekształceniu. Tym bardziej, że monitor komputera wyświetla obrazy w trybie RGB, druk natomiast wykonywany jest w trybie CMYK, przez co wygląd wizytówki po wydruku może być zupełnie niespójny z tym, co widzieliśmy na monitorze komputera.

Jakość
Dobra wizytówka to nie tylko ładna wizytówka, ważna jest jej jakość. Powinna być wydrukowana na twardym, dobrej jakości papierze, minimum 300-350 g/m2.

Format
Ostatnią kwestią, o której należy pamiętać przed wysłaniem pliku do drukarni, jest zmiana formatu. Z reguły drukarnie wymagają dostarczenia pliku w formacie PDF bądź TIFF. Tak przygotowany plik gwarantuje nam dobry wydruk.

Projektując wizytówkę, najważniejsze jest, by dobrze zagospodarować dość niewielką przestrzeń, która musi być spójna graficznie. Wizytówka powinna być prosta, schludna i elegancka. Podstawą jest przekazanie klientowi w prosty i szybki sposób niezbędnych informacji o nas.